Varför är sökordsforskning viktigt för SEO?

Keyword research

Om du precis har börjat lära dig om bloggande eller digital marknadsföring i allmänhet tänker du förmodligen: ”Varför är sökordsforskning viktigt för SEO?”.

Att lära sig hur man utför sökordsforskning är en viktig SEO-färdighet som alla bloggare och marknadsförare bör känna till. Genom att identifiera de mest populära nyckelorden samt fraser som människor söker efter via sökmotorer som Google kan du ta reda på vad människor letar efter och sedan fokusera ditt innehåll på dessa ämnen.

Att förstå vikten av sökordsforskning är dock bara en liten del av utmaningen. Dessutom måste du din sökordsforskning göra det på rätt sätt. Detta är anledningen till att jag skrev den här bloggen för att hjälpa dig att bli mer medveten om hur viktigt det är att göra sökordsforskning, och de nödvändiga stegen för att välja de fraser och ord som kan ge positiva resultat för ditt företag.

Varför är sökordsforskning viktigt för SEO?

Nyckelordsforskning är avgörande eftersom den ger viktig information som hjälper dig att öka ditt företags synlighet på nätet. Nyckelordsforskningen kommer att berätta vilka termer som människor söker efter, liksom konkurrensen för dessa termer och vägleda din strategi för innehållsmarknadsföring för att förbättra synligheten i organiska sökningar samt rankningar och trafik.

Detta är den grundläggande idén bakom konceptet bakom svaret på frågan ”Varför är sökordsforskning viktigt för SEO?”.

Låt oss ta en titt på detaljerna kring vad ett nyckelord egentligen är och varför det är avgörande och hur man väljer de lämpligaste termerna och fraserna att använda på din webbplats.

Vad är ett nyckelord?’

Nyckelord är termer som används inom digital marknadsföring för att hänvisa till det ord eller den grupp av ord som människor använder sökmotorer för att söka information om. Nyckelord är avgörande inom SEO eftersom de hjälper dig att minska omfattningen av ditt innehåll för att uppfylla användarens krav.

Som Yoast beskriver det: ”Om du använder fel nyckelord kommer du inte att få den trafik du önskar eller behöver eftersom ditt innehåll inte motsvarar det som de potentiella kunderna söker. Om du använder dig av de termer som människor söker efter kommer din verksamhet att blomstra. Om du tänker på det här sättet måste dina söktermer återspegla vad din målgrupp söker. Om du väljer fel sökord kommer du att ha fel målgrupp, eller kanske ingen alls. Så det är avgörande att ha rätt sökord.”

Vad är det viktigaste att titta efter när man gör sökordsundersökningar?

Den viktigaste faktorn att ta hänsyn till när man gör en studie om nyckelord är mängden månatlig trafik och konkurrensnivån för ett målinriktat nyckelord. Vissa nyckelord är inte värda att optimera för, därför måste du leta efter de nyckelord som lätt kan rankas för din webbplats.

Vilka typer av nyckelord finns det?

Det finns tre typer av termer som kan beskrivas genom sin längd:

  • Short tail keywords
  • Nyckelord med medelhög svansföring.
  • Nyckelord med lång svans

Enligt SEOPressor, Enligt SEOPressor, ”Vilken typ av sökord du vill välja för att marknadsföra ditt företag beror i hög grad på vilken typ av trafik du vill få till din webbplats. När nyckelorden blir längre blir sökvolymen lägre. Men andra mätvärden som konverteringsfrekvens gynnar användningen av long tail keywords.”

Nyckelord med kort svans

Short tail keywords varierar mellan ett och två ord.

Dessa sökord har det största antalet sökningar, men också den högsta konkurrensen. Deras konverteringsgrad är dock bland de lägsta eftersom dessa sökord inte är lika välriktade.

Nyckelord med korta svansar är svåra att hitta i sökmotorerna och det kan kosta mycket tid och pengar att nå toppen av sidan på Google för dessa typer av nyckelord. Så det är bäst att undvika den här typen av nyckelord i din forskning om nyckelord om du inte arbetar med sökmotoroptimering för ett stort och välkänt företag.

Nyckelord i mitten av svansen

Middle tail keywords är mellan tre och fyra ord långa.

De har måttliga sökvolymer och genomsnittliga konkurrensnivåer. Dessutom är konverteringsgraden låg på grund av att dessa sökord är specifika för användaren.

Nyckelord med middle tail är bra att ta hänsyn till när man gör sökordsforskning eftersom det finns många outforskade termer som är tillgängliga. Det är vanligt att hitta fraser med tre-fyra ord som är enkla att hitta på de bästa positionerna på Google för alla företag.

Nyckelord med lång svans

Long tail keywords är sökord som innehåller fem ord eller mer.

De har det lägsta antalet sökningar, men också den lägsta konkurrensen. Deras konverteringsgrad är dock bland de högsta eftersom dessa sökord är extremt fokuserade på användaren.

Nyckelord med långa svansar är ett idealiskt alternativ när du gör sökmotoroptimering för en ny webbplats eller om du letar efter mer specifik försäljning. Detta beror på att det finns många dolda skatter som du kan förbättra din webbplats för.

Att välja nyckelord med långa svansar är dessutom en utmärkt metod för att öka din SEO-hastighet för att öka trafiken. Större varumärken tenderar att ignorera long tail keywords i sin sökmotoroptimering eftersom de inte anser att dessa är relevanta. Dessa företag föredrar att spendera sin tid och sina resurser på stora sökvolymer short tail samt medium tail, nyckelord i viss utsträckning.

Jag tar även upp det här konceptet i mitt blogginlägg om hur man ökar antalet sökord man söker på.

Därför rekommenderar jag att du fokuserar på long tail keywords för snabba och enkla vinster för din webbplats. Det är mina rekommendationer på den här sidan som du för närvarande läser för att besvara frågan ”varför är sökordsforskning viktigt för SEO”. Det är för att jag är övertygad om att det är effektivt.

Hur väljer jag nyckelord?

Tänk på sökintentionen

Det första steget när du väljer rätt sökord att använda är att tänka på motivet bakom dina användare. För att åstadkomma detta bör du ta hänsyn till hur köparna interagerar med dig.

Som Hubspot förklarar det består en köpares väg av tre steg:

  • Medvetenhetsstadium: Vid denna tidpunkt är köparen medveten om att det finns ett problem.
  • Steg 2: Köparen identifierar sitt problem och utforskar möjliga lösningar för att lösa problemet.
  • Beslutsfas: När köparen väljer ett alternativ.

En väl utformad webbplats innehåller information som är relevant för alla tre faser som köparna går igenom. Du kommer alltså att kunna dra till dig människors uppmärksamhet och öka antalet besökare oavsett i vilken fas av deras köpprocess de befinner sig.

Lägg lite tid på att fundera på idéer som matchar vilken fas i köparnas resa som du vill fokusera din information på. Skriv ner dina korta till mellan och långa nyckelord. Sedan genomför du sökordsforskning för att ta reda på vilka de mest effektiva alternativen är för long tail keywords.

Gör sökordsforskning

Nästa steg i hur man väljer nyckelord är att göra din nyckelordsforskning för att begränsa dina sökfraser.

För att göra detta behöver du ett verktyg för att undersöka nyckelord för att samla in relevant data för att göra välgrundade val.

Som jag förklarade i min artikel i mitt inlägg om hur du ökar mängden trafik du får från SEO på 30 dagar Det finns en mängd olika alternativ att välja mellan. Du kan använda ett gratisprogram eller en betaltjänst.

Jag gillar KWFinder från Mangools (billigt med en gratis testversion) samt SEMRush (prova testversionen gratis) Men du kan också prova Ahrefs (betald), Keysearch (betald), Ubersuggest (gratis) och Google Keyword Planner (gratis).

När du har valt det nyckelordsverktyg som du ska använda startar du det och börjar söka efter nyckelord som är korta och middle-tail begrepp. Medan du söker efter long tail keyword suggestions kommer sannolikt att börja dyka upp i tillägg.

Som jag sa tidigare att kortare svansnyckelordfraser är svåra att rikta sig mot därför kan du använda dessa nyckelord som frön med hjälp av verktyget för att generera koncept för långa och mellersta nyckelord.

När du är klar med att söka efter nyckelord kan du skapa en egen lista över termer och fraser som lockar till sig en tillräcklig mängd trafik. Du bör sträva efter minst 10 sökningar per månad för att söka efter nyckelord med lång svans och 100 sökningar per månad för nyckelord med medelhög svans.

Analysera konkurrensen

När du utför sökordsundersökningar måste du vara medveten om konkurrensen inom dina riktade sökord. Om konkurrensen är för överdriven för ett visst sökord och du förlorar din tid på att skriva och ranka ditt nya innehåll för det.

Om du använder ett online-verktyg för att undersöka nyckelord och du använder ett betalt sökordsforskningsverktyg kan du hitta konkurrenspoängen för en fras eller term genom att använda det lämpliga fältet för att hitta denna information.

KWFinder har till exempel en kolumn för KD (Keyword Difficulty) bredvid varje nyckelord som sträcker sig från 100-100. På så sätt kan du omedelbart avgöra vilka ord eller fraser som är lättast att fokusera på.

Varje sökordsforskningsverktyg skiljer sig åt i detta avseende och jag kan inte ge dig en specifik rekommendation om vilka sökord och fraser du ska välja enligt verktygets konkurrenspoäng. Istället bör du söka efter nyckelord med de lägsta poängen inom det området.

Kom ihåg att ju mer omfattande nyckelord du väljer desto lägre konkurrens har det typiskt sett.

Välj de bästa nyckelorden

När du har genomfört din sökordsforskning och sedan analyserat konkurrensen är det nu dags att välja de mest relevanta sökorden att koncentrera dig på.

De två första stegen i forskningsprocessen för nyckelord är avgörande för att du ska kunna välja de bästa nyckelorden att skriva artiklar för. Här kan du fatta ditt eget beslut.

Kartlägg nyckelordskluster till en sida

En sak du kommer att märka när du gör sökmotoroptimering är att varje verktyg ger förslag på nyckelord som är relaterade till det du forskar om.

Detta är avgörande eftersom vissa fraser och termer är så nära sammankopplade att du inte ska behöva skapa en ny artikel för varje variant.

När jag till exempel utförde sökordsforskningen för den här sidan som du befinner dig på just nu hittade jag följande tre sökord som var snarlika:

  • Varför sökordsundersökningar är viktiga
  • Vad är betydelsen av sökordsforskning för SEO?
  • Varför är sökordsforskning så viktig för SEO

Det är inte klokt att skriva tre separata artiklar som fokuserar på exakt samma fras. Detta skulle leda till duplicerat material och nyckelordskannibalisering, vilket händer fallet när mer än en sida på din webbplats konkurrerar med samma nyckelord.

Istället grupperade jag dessa tre nyckelord och satte ihop dem på en sida.

Gör liknande saker under den här fasen av forskningsproceduren; gruppera de nyckelord som är nära besläktade för att användas på en enda sida.

Tre till två nyckelord är en bra allmän riktlinje för hur många nyckelord på en sida man ska koncentrera sig på.

Om du vill ha fler idéer om hur man skapar ett helt webbkluster kring specifika ämnen kan du ta en titt på den här guiden för att skapa pelarkluster av innehållsguide.

Bestäm rätt format för dina nyckelord

När du har identifierat dina nyckelordskluster Det sista steget i denna process för att bestämma de bästa nyckelorden att välja är att bestämma den bästa layouten för innehållet.

Det är lätt att göra genom att söka på ett par av dina nyckelord på Google och observera vilken typ av innehåll som visas på den första resultatsidan. Den forskning du gör kommer snabbt att informera dig om huruvida innehållet kan kommuniceras mest effektivt med hjälp av grafer, text, listor, tabeller, bilder och så vidare.

Google ger dig lösningen här. Se till att använda rätt format för ditt innehåll så att det blir lättare att rankas för de sökord du önskar.

Efter det kan du gå igenom min guide om hur du inkluderar nyckelord på webbplatser för SEO-ranking för att få den största förbättringen av ditt webbinnehåll.

Om du är intresserad kan du läsa min artikel om hur du kan fastställa ditt nyckelordets rankning på Google för att hålla koll på din förbättring.

Om du fortfarande är osäker på innehållets betydelse för SEO förklarar det här inlägget allt du bör veta om detta ämne.

Har nyckelord fortfarande betydelse för SEO?

Nyckelord är fortfarande viktiga för SEO. Idag är det dock bättre att koncentrera sig på sökmotoroptimering än på frekvensen av nyckelord. Nyckelord har till exempel fortfarande en roll att spela i sidans titel samt i URL:n Metabeskrivning Headertags och sidans DeepL innehåll i bilder och filnamn.

Moz beskriver hur nyckelord är viktiga i SEO på följande sätt: ”Att använda dina nyckelord i dessa områden är den mest grundläggande metoden för att se till att ditt innehåll är riktat mot sökresultaten. Det är inte troligt att det kommer att driva dig till toppen av listan men det är en viktig del av SEO. Om du inte följer dessa enkla steg kan det hindra dig från att hittas med andra metoder.”

Jag håller inte med om vissa av påståendena eftersom jag har upplevt omedelbar ökning av sökordens rankning när jag optimerat en webbplats till en viss grupp av sökord. Oftast sker denna ökning oftast på sidor som inte har optimerats för ett specifikt nyckelord, men jag har också upplevt framgång med sidor som redan rankas väl för en specifik fras.

Att utföra rätt on-page-optimering kan ha en dramatisk inverkan på sidans SEO-synlighet och -ranking samt trafik.

Om du inte är bekant med begreppet on-page optimering se till att läsa min artikel om on-page SEO vs off-page SEO som kommer att förklara allt för dig.

Sammanfattning av varför sökordsforskning är viktigt för SEO

Jag hoppas att du har gillat den här handledningen för att besvara frågan ”Varför är sökordsforskning viktigt för SEO?”.

Som du har upptäckt är principen för att utföra sökordsforskning att ta reda på vad människor skulle vilja veta om och att göra ditt innehåll till ett fokus på dessa ämnen. Baserat på vilken fas av köpresan de befinner sig i är vissa termer bättre att rikta in sig på.

Du är nu medveten om orsakerna vikten av nyckelordsforskning i digital marknadsföring , och hur den kan förbättra SEO för dina insatser. Hoppas att informationen i den här artikeln har besvarat alla dina frågor om det här ämnet och även gett nya förslag för att förenkla processen med att forska om nyckelord.