Instagram annonser

Instagram är ett utmärkt medium för att bygga varumärkesimage och engagemang med dina kunder. Plattformen är mycket populär bland alla demografier och kan användas för att utveckla organisk och betald tillväxt. Vi tillhandahåller tjänster inom digital innehållshantering och betald reklam.

Instagram annons

Instagram annons strategi

GINX media kan utveckla kreativt och engagerande innehåll för ditt Instagram-flöde. Vi anställer kompetensen hos högkvalificerade grafiska formgivare och marknadsförare. Slutligen erbjuder vi också riktad reklam och kampanjanalys.

DIGITALT INNEHÅLL

Estetik och kommunikation är mycket sammanflätade. Vi anställer grafiska formgivare med erfarenhet av webbdesign och marknadsföringskommunikation. Företaget använder denna kreativitet för att skapa engagemang och omvandling. Läs mer om vår kreativa design på vår Instagram-sida.

Instagram har över 800 miljoner unika användare varje månad, så marknadsföring på plattformen är väl värt det. Det ger inte bara ditt varumärke ytterligare en kanal för att interagera med din publik, utan många har också lyckats med direkta köp via plattformen. Så Instagrammarknadsföring är viktigt, och även om det kanske inte passar alla är det värt att undersöka.

Instagrammarknadsföring är oerhört effektivt för att öka varumärkeskännedomen. 83 procent av användarna säger att det sociala nätverket hjälper dem att hitta nya produkter eller tjänster. Ännu bättre är att människor har större förtroende för de varumärken de ser på Instagram.

74 procent av användarna tycker att varumärken med Instagramkonton är relevanta och 78 procent tycker att de är populära. Varumärken som inte har ett Instagramkonto undviks däremot sannolikt av potentiella kunder.

Instagram är den perfekta plattformen för att nå en stor publik – det finns över 1 miljard aktiva användare på plattformen varje månad. Instagramanvändare spenderar i genomsnitt 53 minuter per dag på plattformen, vilket gör den till det näst mest besökta sociala nätverket efter Facebook.

Instagram gör det lättare att hålla kontakten med kunder och potentiella kunder. Människor tycker om att ta kontakt med varumärken genom detta nätverk – 90 % av Instagramanvändarna följer minst ett företag.

En annan sak att tänka på är försäljningsaccelerationsmöjligheterna på Instagram. Enligt en Facebook-undersökning 2019 besökte 65 procent av de tillfrågade ett varumärkes webbplats eller app efter att ha sett den på Instagram. 46 procent av de tillfrågade gjorde ett köp från ett varumärke, oavsett om det var online eller personligen.

Tillgång till en stor publik som aktivt interagerar med varumärken och vill köpa av dem är en viktig fördel med Instagrammarknadsföring. Detta sociala nätverk har å andra sidan en rad andra fördelar.

Instagram har under åren utvecklats från en plats där man kan visa upp sin rikedom eller sina prestationer till en användbar plattform för affärsändamål. Det finns fyra sätt på vilka Instagram kan hjälpa ditt företag.

Instagramannonser är inlägg som företag kan betala för att visa för Instagramanvändare. På samma sätt som på Facebook visas Instagram-annonser i hela appen, bland annat i användarnas flöden, Stories, Explore med mera. De ser ut som vanliga inlägg men innehåller alltid en ”sponsrad” etikett för att visa att de är en annons. De har också ofta fler funktioner än ett normalt inlägg, till exempel länkar, CTA-knappar och produktkataloger.

Det finns många olika typer av annonsformat på Instagram, bland annat:

  • Bildannonser
  • Stories-annonser
  • Videoannonser
  • Karusellannonser
  • Samlingsannonser
  • Utforska annonser
  • IGTV-annonser
  • Annonser för shopping
  • Annonser för rullar

Det breda utbudet innebär att du kan välja den bästa annonstypen som matchar ditt specifika affärsmål. Varje annonsformat har sitt eget urval av alternativ för kallelse till handling.

Även om Instagram inte tillåter dig att optimera för följare på samma sätt som Facebook, kan du ändå använda annonsering för att bygga upp en högkvalitativ publik. Här är fem steg som vi rekommenderar för att hjälpa varumärken att få Instagramföljare genom betald marknadsföring.

  • Skapa din målgrupp
  • Bestäm dina bäst presterande organiska inlägg
  • Skapa din egen kampanj
  • Anpassa ditt budskap till din målgrupp
  • Din strategi för social annonsering bör analyseras, optimeras, testas och utvecklas.

Lär dig hur du undviker de här Instagram-bulderna och se till att ditt varumärke inte gör slarviga misstag eller brister i sitt innehåll. Dina kampanjer borde vara säkra så länge du undviker följande misstag.

  • Köpa Facebooks likes och följare
  • Använda bilder med låg upplösning
  • Ignorera analyser och publicera för mycket eller för lite.
  • Användning av för många hashtaggar
  • Publicera tråkigt innehåll utan någon strategisk plan.
  • Inkonsekvens i varumärket
  • Visuella bilder som är inkonsekventa
  • Det finns ingen stavningskontroll.
  • Instagram Stories används inte.
  • Bristande interaktion med följarna.
  • Skicka ut obekväma länkar.

Om du riktar dig till yngre målgrupper och vill engagera din publik aktivt eller till och med relatera till en kulturell idé som din produkt stöder, är Instagram rätt plats för ditt företag. Instagram är den bästa platsen för varumärkeskännedom. Men det säger sig självt att det finns några mycket viktiga strategiska beslut som måste fattas.

För att få många följare på Instagram måste du skapa övertygande innehåll som din målgrupp är sugen på. Men om du inte lägger upp ditt innehåll vid rätt tidpunkt och på rätt plats kommer majoriteten av dem aldrig att se det. Så hur bestämmer du den bästa tiden att lägga upp för din specifika målgrupp? Det bästa sättet att hitta en idealisk tidpunkt för publicering är att testa tidpunkten för dina inlägg för att se vilken tidpunkt för publicering som genererar mest engagemang från publiken.

Om du inte har tid eller resurser att göra egna tester kan du använda SproutSocial, en plattform för hantering av sociala medier med över 20 000 kunder. År 2020 analyserade deras team kunddata för att fastställa vilken tid på dagen och vilken veckodag deras inlägg i sociala medier fick mest engagemang. Här är vad de upptäckte.

Det första steget när du annonserar på Instagram är att bestämma vilka faktorer som passar din kampanj. Instagram erbjuder många olika alternativ när det gäller annonsutrymme och potentiell räckvidd för målgruppen. Med det sagt är den viktigaste delen av den här processen att ha rätt informationsflöde och utvärdera kvalitetsdata som bidrar till ett effektivt genomförande av din kampanj. Efter att ha fastställt det önskvärda resultatet av din kampanj måste en annonsör analysera och fastställa kritisk information som gör att han kan besluta om något av följande: plats, pris, produkt, marknadsföring.

Instagram annonskampanjer kan skapas på två sätt: genom att marknadsföra ett inlägg och genom att använda Annonshanteraren. Att marknadsföra ett befintligt inlägg är enkelt och kan göras direkt från Instagram-appen, men det saknar de anpassningsalternativ som finns i Ads Manager. Detta är de viktigaste annonseringsmetoderna som kan tillämpas på ett bredare spektrum av önskvärda resultat och platser på Instagram.

Instagram shopping är till exempel ett alternativ som blir allt mer populärt. För tillfället anser vi dock att det är ett bättre alternativ att konvertera dina kunder till din webbplats än att marknadsföra din Instagrambutik.

Instagram har visat sig vara en stark annonsplattform för att driva på installationer av mobilapplikationer, med en klickfrekvens på 0,8 procent jämfört med Facebooks frekvensen på 0,6 procent, enligt en ny rapport från Nanigans.

Fotodelningsappen har en av de största användarbaserna av sociala medieplattformar och annonsörer har framgång när det gäller nedladdningar av appar genom denna kanal. Nanigans har utvecklat en annonseringslösning som är specifik för Instagram, och kunderna ser en kostnad per intryck på 5,14 dollar.

  • Rörelsen är viktig. Om du utformar kreativt material för Instagram Stories bör du välja video eller någon form av rörlig grafik för att fånga tittarnas uppmärksamhet. Att animera annonstexten, göra en GIF eller filma en enkel Boomerang är alla enkla men effektiva sätt att integrera rörelse i dina annonser.
  • Testa alltid. Om du till exempel kör annonser i Instagrams huvudflöde kan du testa en placering med en enda bild mot en annons i karusellform. Karusellannonser är bra om du har flera produkter eller tjänster eller vill berätta mer av en historia genom ditt annonskreativ.
  • Dra nytta av Instagram Shopping. Den här funktionen gör det möjligt för användare att köpa produkter direkt från plattformen, vilket är perfekt för produktbaserade B2C-företag. Du behöver bara skapa ett företagskonto och ansluta din produktsvit till Instagram.
  • Anpassa din annonsstil till placeringen. Din annons bör matcha den typiska tittarupplevelsen för en viss kanal. Till exempel fungerar vertikala videor utmärkt för mobila placeringar som Instagram stories, medan ett 1×1-förhållande kan fungera bättre för annonser i flödet.
  • Om du är osäker, tänk mobilt först. Undersökningar visar att mobilskjutna Instagram Stories-annonser presterar bättre än mer professionellt utformade annonser. De mest framgångsrika Instagram-annonserna ser ofta ut och känns väldigt inhemska för plattformen. Du kan fånga den här estetiken genom att lägga till Instagram-stickers och teckensnitt i ditt annonskreativ.
  • Glöm inte bort din annonstext. Lika mycket som designen spelar roll, om den text du använder i annonsen (eller i annonsbeskrivningen) faller platt, är din annons inställd på att misslyckas. Du kan följa dessa tips för annonstexter för att se till att ditt budskap visas högt och tydligt.

En återförsäljare som hoppades kunna öka försäljningen via Instagram fick 179 procent avkastning på annonsutgifterna inom 60 dagar. En annan kund såg en ökning av köpfrekvensen med 219 procent genom att rikta in sig på användare som är mest benägna att köpa med fotografer av högre kvalitet vid snabbförsäljning.

”Från annonstyper till målinriktningsparametrar har Facebook gjort det enkelt för mobila marknadsförare att utvidga det som de redan vet fungerar för användarvärvning och remarketing på Facebook till Instagrams stora och engagerade mobila användarbas,? säger Morris. ?Vi tror att Instagram är på väg att bli en central kanal för marknadsförare av mobilappar för att nå nya kunder och återknyta befintliga kunder.”