Hur man gör internlänkning i SEO

Länkar är viktiga för att innehållet ska rankas. Google hittar lättare dina sidor och inlägg om de är länkade från andra ställen på internet. Ditt innehåll kan också kopplas samman via interna länkar, vilket ger Google en bättre uppfattning om hur din webbplats är strukturerad. Du kan skapa en hierarki av sidor på din webbplats, vilket ger dig möjlighet att ge sidor och inlägg med högre värde fler länkar än sidor som är mindre viktiga. Genom att använda rätt strategi för interna länkar kan du öka din SEO.

Vad är interna länkar?

En intern länk är en länk som länkar från en sida på din webbplats till en annan. Både sökmotorer och användare använder länkar för att hitta innehåll på din webbplats. Länkar används av dina användare för att navigera på din webbplats och hitta det innehåll de önskar. Länkar används också av sökmotorer för att navigera på din webbplats. Sökmotorer hittar inte en sida om den saknar länkar.

Det finns många typer av interna länkar. Du kan lägga till länkar till ditt innehåll, bland annat länkar på din startsida, navigering och inläggsflöde. Dessa kontextuella hyperlänkar är vad vi kallar det. Kontextuella länkar leder dina användare till relevant och intressant innehåll. De gör det också möjligt för sökmotorer att avgöra värdet av ditt innehåll och identifiera relaterade sidor. Sökmotorerna anser att en sida är viktigare om den har fler länkar. Bra interna länkar är viktiga för din SEO.

Externa länkar kontra interna länkar

Varje webbplats, även nätbutiker, har både interna och externa länkar. Externa länkar länkar dina sidor till andra webbplatser. Interna länkar kopplar samman inlägg och sidor på din webbplats. Det här inlägget kommer att fokusera på vikten av interna länkar för SEO. Om du vill ha fler länkar till din webbplats kan du kolla in våra inlägg om länkbyggande.

Google-länkar: Varför är det viktigt?

Google och andra sökmotorer förlitar sig på interna länkar. Men hur vet du det? Men varför?

Marieke förklarar att Google använder länkar för att hitta innehåll på webbplatser och rangordna det i sökresultaten. Google känner igen en sida eller ett inlägg som har många hyperlänkar som ett tecken på att det är en viktig eller värdefull artikel. Detta gäller både interna och externa länkar.

Som webbplatsägare har du full kontroll över den interna länkningen. Du kan guida Google och dina besökare till de viktigaste sidorna genom att använda rätt interna länkar. Du kan använda vårt verktyg för interna länkar för att föreslå liknande inlägg att länka till.

Förhållanden mellan innehåll

Google använder en bot som heter Googlebot för att genomsöka webbplatser med hjälp av länkar från både interna och externa länkar. Botten anländer till webbplatsens startsida och visar sidan. Den följer sedan den första länken. Google kan fastställa relationerna mellan sidor, inlägg eller annat innehåll genom att följa länkar. Google kan sedan avgöra vilka sidor på din webbplats som är relaterade till ämnet.

Du hittar länkar till taggarna Content SEO” och Internal linking” högst upp i den här artikeln. Dessa länkar läggs till för att Google ska förstå sidornas relevans för det här inlägget.

Länkvärde

Google använder också länkvärde för att avgöra förhållandet mellan innehåll och sidor. Hemsidan på en webbplats har ofta det högsta länkvärdet på grund av dess många backlinks. Detta länkvärde delas mellan alla länkar på hemsidan. Länkvärdet som överfördes till nästa sida kommer att delas mellan alla länkar på den sidan och så vidare.

Dina senaste blogginlägg kommer att ha ett högre länkvärde om du länkar till dem från hemsidan, snarare än bara från kategorisidan. Google kommer också att hitta dina senaste inlägg snabbare om du länkar till dem från hemsidan.

När du väl har förstått begreppet att länkar skickar sitt länkvärde vidare blir det tydligt att fler länkar till ett blogginlägg innebär ett större värde. Google anser att sidor med många värdefulla länkar är viktigare än sidor som inte har så många. Detta ökar dina chanser att få den sidan rankad.

Upprätta en strategi för interna länkar

Din webbplats SEO bör regelbundet utvärdera och förbättra sin interna länkningsstrategi. Detta är ett sätt att öka din webbplats lämplighet. Google kommer att förstå om du lägger till rätt interna länkar:

  • Sidornas relevans
  • Förhållandet mellan sidorna
  • Sidornas värde.

Det finns många saker du måste tänka på när du lägger upp en strategi för interna länkar. Exakt vilka steg du tar beror på din webbplats och dina mål. Följande riktlinjer kan dock användas som vägledning.

Hitta rätt struktur för din webbplats

Webbplatsägare bör alltid föreställa sig sin webbplats som en pyramid. Den är högst upp med din hemsida. Under den finns sektioner eller kategorier. Längre ner finns enskilda inlägg eller sidor (eventuellt även underkategorier).

Webbplatsens meny bör återspegla strukturen om du gör det rätt. Du kan ta reda på hur du gör din webbplats så strukturerad som möjligt i vår ultimata guide.

Bestäm dig för ditt viktigaste innehåll

Bestäm sedan ditt viktigaste innehåll. Du kan läsa mer om hörnstensinnehåll. Det är ditt mest värdefulla och fullständiga innehåll. Det är hjärtat i din verksamhet. Det är det innehåll som du vill att folk ska hitta när de söker efter produkter eller ämnen som du är intresserad av.

Du bör lägga till många länkar till detta innehåll till Google för att låta dem veta att det är ditt viktigaste innehåll. Du har många ställen där du kan länka direkt till ditt hörnstensinnehåll. Vi visar dig de mest populära alternativen som börjar med inläggets innehåll och slutar med din navigering.

(Psst! Behöver du hjälp med att sätta upp länkar till din hörnstens innehållsstrategis hörnsten? Använd vår SEO Workout-funktion för interna länkar i Yoast Search Premium!

Lägg till kontextuella länkar

Länka artiklar som du har skrivit om samma ämne. Detta gör Google och andra användare medvetna om sambandet. Dessa artiklar kommer att anses vara topiskt relaterade. Länka direkt från din text eller lägg till länkar i slutet av ditt inlägg.

Du vill också berätta för Google vilka artiklar som är dina hörnstenar: den mest omfattande artikeln om ämnet. För att göra detta måste du lägga till en länk tillbaka till hörnstenen i alla artiklar. Glöm inte att länka tillbaka till hörnstenen från enskilda inlägg.

Ett exempel på kontextuell länkning

Vår blogg har en hörnstensartikel som heter den ultimata guiden för sökordsforskning. Det här inlägget kommer att rankas i Googles sökresultat för relaterade sökningar till [keyword-research].

Vi har lagt till länkar till andra artiklar som är relevanta för den här artikeln, till exempel Keyword research mistakes, What is keyword search och Focusing on long tail keywords till huvudsidan. Dessa inlägg är länkade tillbaka till huvudartikeln. Google kommer då att förstå att den ultimata guiden har mest information om [sökordssökning]. Google kommer då att rangordna den ultimata guiden högre än de kortare inläggen om sökordssökning.

Hierarkiska sidor som är länkade

Länk överordnade sidor till underordnade sidor om du har hierarkiska avsnitt på din webbplats. Glöm inte bort syskonsidor. Dessa sidor bör länkas på en välorganiserad webbplats. Det kommer att vara meningsfullt att koppla ihop dem på detta sätt.

Du kan överväga att lägga till ett avsnitt till ditt relaterade inlägg.

Många plugins och moduler låter dig lägga till sektioner för relaterade inlägg direkt till dina inlägg. Vi rekommenderar att du testar om relaterade inlägg är relaterade inlägg innan du använder en sådan. Det är bäst att manuellt länka till inlägg om du inte är säker. Yoast.com gör samma sak. Vi väljer manuellt ett inlägg som är relaterat till vår artikel (eller med lite hjälp , vårt verktyg för interna länkar – mer senare). Sedan placerar vi en länk längst ner i den artikeln.

Lägg till navigeringslänkar

Du kan länka till ditt hörnstensinnehåll från andra sidor och inlägg som är relaterade till ämnet. Detta kommer att göra det mer auktoritativt. Detta bör göras med de viktigaste sidorna och inläggen för ditt företag. Det ger dessa sidor och inlägg ett mycket större länkvärde, vilket gör dem mer kraftfulla i Googles ögon.

Lägg till länkar till taxonomier

Taxonomier som taggar och kategorier hjälper dig att organisera din webbplats och gör det möjligt för användare och Google att bättre förstå ditt innehåll. Det kan vara fördelaktigt att inkludera interna länkar till taxonomier som ett inlägg ingår i om du har en blogg. Google kan hjälpa dig att förstå strukturen på din blogg genom att lägga till taggar och kategorilänkar. På så sätt kan besökarna lättare hitta liknande inlägg.

Du kan överväga att lägga till länkar till nyligen publicerade eller populära inlägg.

Sist men inte minst kan du skapa interna länkar till din webbplats mest populära och nyaste inlägg. Dessa avsnitt bör placeras i sidfoten eller sidofältet på din webbplats så att de visas på alla sidor.

Dessa mest populära/nyligaste sidor får ett uppsving eftersom länkvärdet överförs till dem. Besökarna kommer att tycka att inläggen är lättare att komma åt, vilket är ett gott tecken för Google.

Läs mer om interna länkar och Nofollow-länkar

Din webbplats kan också ha länkar som inte är viktiga för SEO. Om du till exempel har en inloggningslänk för kunder på din startsida ska du inte läcka länkvärde till den sidan. Den sidan behöver inte rankas högt i sökresultaten.

En nofollow-tagg kan användas för att skydda oviktiga länkar från att förlora sitt länkvärde. Nofollow-taggar ber Google att inte följa länken, så att inget länkvärde går förlorat. Du kanske nu tänker: ”Jag ska nofollow mindre viktiga länkar för att ge de mest värdefulla länkarna mer värde”. Detta fungerade tidigare, men Google är mer kompetent. Det verkar som om nofollow-länkar inte har samma länkvärde som andra länkar på sidan. Nofollow-länkar kommer att betraktas som länkar och deras länkvärde kommer att gå förlorat. Det är bättre att ha färre länkar än några av dem.

Det är viktigt att notera att en nofollow-tagg inte innebär att målsidorna inte kan hittas i Googles sökresultat. Du kan också ge sidorna eller inläggen en noindex-tagg om du inte vill att de ska visas i sökresultaten. Google ska inte rendera sidan, och noindex-taggen ser till att innehållet inte finns med i Googles index.

Ankartexter

När du har bestämt vilka länkar som ska finnas på en sida och vilka sidor som ska få länkvärde är det viktigt att använda rätt ankartext. Den länktext som besökarna klickar på är ankartexten . Ankartexten för de två interna länkar som visas i följande exempel är ”link schemes” eller ”paid links”.

Din webbplats kan skadas om du optimerar ankartexten för mycket. Med keyword stuffing avses överoptimering . Du kan använda samma nyckelord i alla dina ankartexter och Google kommer att placera din webbplats högre för det nyckelordet. Google har blivit tillräckligt smart för att inse att ankartexter är viktigare än själva nyckelordet. Se till att din ankartext ser naturlig ut. Nyckelord är bra, men du bör inte använda samma nyckelord för varje länk.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.