E-handels trender för 2022

e-handel

Online affärer är en växande trend. Detta kan bero på den nuvarande världs pandemin, tekniska framsteg eller helt enkelt en naturlig utveckling i affärsutvecklingen. Vi kan se den stadiga tillväxten av e-handel genom att titta på siffrorna (bild nedan).

Många företag var tvungna att gå online under Covid-19-pandemin. Vissa företag upptäckte fördelarna med e-handel, och de fortsatte att fokusera på online marknaden även efter att pandemin har hävts. Detta gjorde att de kunde återgå till offline.

Figuren visar andelen e-handelsförsäljning i den totala detaljhandeln, före, under och efter pandemin. Källa Statista

Vilka är trenderna vi bör förvänta oss i denna snabbt växande online värld?

Mobil handel

M-handel bör definitivt nämnas i början av denna blogg. Smartphones och surfplattor blir allt populärare, liksom det enkla att handla på smartphones. Statista förutspår att mobilhandel kommer att stå för 53,9 % av e-handelsförsäljningen i USA år 2021. Det är mer än hälften av det totala antalet köp. Är din webbshop optimerad AMP för ? Om du inte gör det rekommenderar jag starkt att du gör det till prioritet nummer 1. M-handel är allt i hastighet. Ericssons studier visar att smartphones har samma kognitiva funktioner som en film, eller förmågan att lösa matematiska problem. Det innebär att kunderna inte väntar på att din webbshop ska laddas utan istället letar någon annanstans efter sina behov.

Den här figuren visar hur stress mobilförseningar kan orsaka, jämfört med att lösa matematiska problem eller titta på skräckfilmer.

Olika betalningsmetoder

Det är de små sakerna som gör kunderna nöjda. En av dessa är mångfalden av betalningsalternativ. Detta är det sista steget i shoppingprocessen. En brist på föredragna betalningsalternativ kan orsaka problem. Det är viktigt att låta kunderna betala hur de vill och att göra det enkelt. Visste du att mer än hälften av alla smartphoneköp till 2025 kommer att göras med Emarketer? Det här scenariot är idealiskt för ApplePay och GooglePay.

Det finns en växande trend att avbetalningar används som betalningsmetod, inklusive banköverföring, kreditkort, PayPal och banköverföring. I Mellaneuropa tillåter Twisto köp från tredje part. Det innebär att du kan dela upp beloppet på tre månader. Olika företag erbjuder fler tjänster över hela Europa. Det skulle kunna dra nytta av att få kunder som inte har råd med produkterna under tillfälliga omständigheter.

Proffstips:

e-handel

Här är några tips för att göra din webbshop mer användarvänlig:

• Lägg en beställning med ett klick

• Snabb utcheckning

• Populära betalningsmetoder

• Spara användarens data

• Direktköp på produktsidan

• Erbjud delbetalningar

• Leveranspris och leveranstid syns

Social handel

Nästa är delmängden e-handel. Detta används ofta av D2C-företag (Direct to Consumer). Dess mål är att göra shopping enkelt – hitta produkten, fatta beslutet och sedan checka ut på ett ställe. Var och en har sina för- och nackdelar. De flesta proffsen är för kunden, vilket är avgörande för denna trend. Allt detta händer på sociala medieplattformar (Facebook och Instagram, Pinterest, TikTok), vilket gör att konsumenter kan se recensioner från andra och komma i kontakt direkt med säljare innan de köper produkten. Social handel låter företag ta del av konsumenternas liv, berätta historier, provocera fram känslor och få värdefull feedback. En ny trend inom social handel är Live Shopping. Det är detaljerat nedan.

Det här ämnet behandlas mer i detalj i vårt blogginlägg Social Commerce.

Proffstips:

Det är viktigt att ha ditt produkt flöde redo för att kunna marknadsföra produkter online. Kan du optimera och hantera ditt produktflöde för sociala medier eller andra e-handels kanaler som eBay?

• All data ska vara i rätt ordning och med rätt beskrivning

• Du måste ha samma produkt flödesinformation på din webbplats

• Optimera bilden av produkten för reklam (Läs mer om bildtransformationer)

• Produktens titel måste förmedla kärnegenskaper, men vara mycket kortfattad

• Ditt pris måste matcha det på din webbplats. Den måste också vara i rätt försäljningsland.

Är du inte expert på produktfoderhantering? Få en demo av WakeupData Connect eller Actions gratis och lär dig hur du optimerar ditt flöde.

Omnikanal och hyperpersonlig kundupplevelse

Sociala medier kommer att fortsätta växa i popularitet och kunder. Detta är något vi redan vet. De kommer dock inte att försvinna. Alla har sin föredragna metod för att köpa varor och alla är inte bekväma med att köpa dem via sociala medier. Det är viktigt att synas på så många ställen som möjligt. Omnikanal säljer genom alla kanaler, online och offline. Större räckvidd innebär fler människor, organiskt eller betalt.

Hyperpersonalisering gör att företag kan erbjuda den bästa kundupplevelsen. Företaget har en viktig resurs: all information från omnikanalen om kunder är tillgänglig. Kunden är den första som blir kontaktad vid alla beröringspunkter (CMS och TV, Watch), Native Apps, Social Commerce, och sedan går det huvudlöst (CMS, TV. Nästa steg är kunddatalösningen. Denna information kan sammanställas från kundundersökningar, handlingsbara insikter, offlinebesök, dataintegritet och samtyckeshantering samt andra källor. Kundens information kommer att bearbetas av AI online och offline. En Customer 360-profil kommer att skapas. Den sista magin sker i e-handelsapplikationer. All information som samlas in av företaget kan sedan användas i dess e-handelsplattform. Den kommer att vara tillgänglig online i produktkataloger, sök, konfigurerbara och reklamprodukter, kundvagn, orderhantering och alla andra platser i Omnikanal. Valen, alternativen och förifyllda windows kommer att anpassas till kundens profil.

Vi kan förvänta oss en betoning på hyperpersonalisering nu och inom en snar framtid, eftersom vi upplever omvandlingen av marknaden till direktförsäljning (D2C). Människor gillar inte att bli riktade i stora kampanjer, men de kommer att köpa produkter och tjänster som är skräddarsydda för deras behov.

Googles annonser för lokala butikslager

Google LIA är ett innovativt verktyg som snabbt sprids över hela Europa. Det är ett verktyg som använder kundens plats för att lyfta fram närliggande produkter. Dess marknadsföringsprincip är mycket enkel. Sökresultaten för den önskade produkten kommer att visas på Google. För att undvika komplikationer kan kunder besöka butiken och prova produkten innan de köper. ).

Google hävdar att konsumenter som fysiskt kan se produkten är mer benägna än andra att köpa den. Säljare kan nu aktivera ett alternativ för hämtning senare.

Du kan läsa vårt blogginlägg om Google LIA för att få mer information. Boka ett möte för att lära dig mer om Google LIA.

Småkakor

Vad? Vad? Cookies som trend. Cookies är ingen trend. De är en nödvändig komponent i databehandlingen. Det är viktigt att ge kunderna valmöjligheter om vilken data du kommer att bearbeta och vilka du inte kommer att göra. Detta hjälper till att bygga förtroende med dem. Du måste visa respekt för dina kunders integritet och få dem att känna sig bekväma på din webbplats. Detta kommer att göra det möjligt för företag att bygga upp ett gott rykte och eventuellt etablera långsiktiga relationer.

Hållbarhet

Under de senaste åren har hållbarhet spelat en viktig roll och har till och med kommit in i e-handelssektorn. Det är mer avfall som genereras av förpackningar för att leverera produkter till kunderna. Produkter som är hållbara i produktion, förpackning och leverans är mer tilltalande för konsumenterna. European Ecommerce Report 2021 visar att kunder är mer benägna att köpa produkter gjorda på ett hållbart sätt. Kunder är villiga att betala mer för hållbara produkter i olika länder. Medan länder i norr och väster är mer villiga att betala mer för hållbara produkter, är länder med lägre BNP per capita mindre benägna. Varje land ser dock en ökning av antalet kunder som stödjer hållbarhet genom e-handel. Även om jag inte kan förutse om hållbarhet kommer att bli den dominerande trenden 2022 är det ett ämne som tilltalar en stor del av konsumenterna.

POAS vs ROAS

Marknadsförare använder ROAS (Return on Ad Investment) för att avgöra om en annons är lönsam. Reklam anses lönsamt om avkastningen på investeringen överstiger annonsutgifterna. Det här är ett fantastiskt mått. Den inkluderar inte alla mätvärden som krävs för avkastning i e-handelsanalyser. Det betyder att Google, Facebook och Instagram inte kommer att kunna berätta om ditt företag faktiskt har tjänat pengar. De bestämde sig för att använda Revenue snarare än Return. ROAS används ofta för att beteckna intäkter på annonsutgifter. Revenue ger dock ingen information om marginal, fasta kostnader eller fraktkostnader. Dessa är alla viktiga indikatorer på en framgångsrik e-handelsverksamhet. Om vi ​​vill prata om lönsamhet i annonseringen är ROAS det som har ansetts vara bäst. Det är helt enkelt för att det inte fanns något bättre mått.

POAS är ett alternativ till ROAS. Det var ursprungligen tänkt att stå för avkastning på annonsutgifter, men det slutade med att det blev intäkter på annonsutgifter. Dela kanalens bruttovinst med beloppet som spenderas på annonser för att få din POAS. Om det är större än en är det lönsamt. Annonsbudgivningsstrategier är ofta inriktade på Breakeven ROAS (intäkter), vilket inte är transparent. Mål breakeven ROAS är högre för dyrare produkter, även om marginalerna vanligtvis är mycket låga. Ibland gör produkterna med högst marginal, med lägre kostnader, den största vinsten. POAS är bättre än ROAS. Det kommer att ge dig insyn i nyckelindikatorer, vilket gör att du kan lägga bud mer effektivt.

POAS är ett viktigt mått i annonsbudgivningsstrategi. Du kan lära dig mer om POAS eller implementera det i ditt företag genom att kontakta ProfitMetrics webbsida. Här hittar du värdefull information från riktiga proffs.

Handla live och använd Visual Commerce

Båda fallen avser interaktiv försäljning av produkter online. Säljare erbjuder bilder som är mer realistiska än statiska bilder på internet. Detta ger kunderna en tydlig uppfattning om produktens lämplighet för deras behov.

Live Shopping är möjligt som en del av Social Commerce, vilket kan göras på sociala medieplattformar. Livestreamingen är beroende av kundens engagemang med säljaren, eller en influencer (som ambassadör för det marknadsförda varumärket). Kunderna har chansen att ställa frågor och arrangören kommer att visa produktens design och funktionalitet. En länk till webbplatsen finns också tillgänglig som en del av livestreamen. Denna metod att sälja är direkt och relativt ny. Vi kan förvänta oss att den kommer att växa betydligt under första halvåret 2022.

Visual Commerce är nu i e-handelstrenderna, direkt efter liveshopping. Även om målet är liknande, kan det vara lite utmanande att inse det. Kunder kan se en interaktiv 3D-visualisering av produkten i visuell handel. Detta kan hjälpa dem att fatta bättre beslut. Det kommer att vara en stor del av klädindustrin eftersom kunder praktiskt taget kan prova kläder, kepsar och andra accessoarer för att se om de gillar dem. Det kan göras via sociala medier (TikTok), eller online genom en app skapad och programmerad för varumärket.