7 fördelar med Facebook annonser

Facebook annonser

Varför Facebook annonser?

Facebook är den mest populära sociala plattformen med mer än 2,7 miljarder prenumeranter. Plattformen lockar alla demografiska grupper och har det bredaste utbudet av åldersgrupper. Detta gör Facebook till den bästa plattformen för att dela innehåll, idéer, uppdateringar och utveckling av ditt företag med allmänheten. Facebook-sidor hjälper människor att få kontakt med ditt företag. De etablerar din närvaro på Facebook så att andra kan ta reda på mer om företaget och komma i kontakt med dig.

De främsta strategierna för positionering bör vara att utveckla organisk tillväxt inom en viss plattform. I förväg tillhandahåller Facebook alla typer av lösningar för ett visst företag att marknadsföra. Plattformen erbjuder lösningar med olika prislappar och med ett annat syfte. Till exempel kan ett företag välja att annonsera på Facebook med det yttersta syftet att bygga brand medvetenhet för att få trafik på sin Facebook-sida i förvägwebbplats. Medan en annan annonseringsstrategi, gör det möjligt för företag att skapa shoppingannonser med trafik till sin webbplats eller till och med sälja sina produkter på plats genom att integrera försäljning till deras Facebook-konto.

Slutligen är det proaktiva inslaget i Facebook-reklam och affärsinnovation ett resultat av att man kombinerar rätt Facebook reklam metod med lämpligt digitalt innehåll. Detta innebär direkt att affärsinnovation kräver förmågan att nå rätt publik med rätt digitala element som affischer, GIFs, video och rörelseeffekter med uppmaning till handling.

Vad är fördelarna?

Vi har fastställt orsakerna som gör Facebook till den idealiska sociala plattformen för marknadsföringspositionering. Några av fördelarna beskrivs dock, låt oss ta en blick på de 7 fördelarna med Facebook-reklam i detalj:

  • Facebook annonser är överkomliga

Facebook-budgeten är förutbestämd och fixad från början. Kostnaden bestäms när du utvecklar en kampanj och Facebook slutar visa annonser när denna budget har uppnåtts. Det finns också andra fördelar, såsom flera metoder med olika prislappar. Till exempel tar vissa metoder ut per videovisning, medan andra metoder betalar per klick etc.

  • Facebook annonser fungerar

Marknadsanalys visar att Facebook är den bästa sociala medieplattformen när det gäller (ROI) avkastning. Detta är tillämpligt på båda strategiska tillvägagångssätten inom B2C och B2B. Även om andra konkurrenter eller partners bygger sina nätverk och relationer på LinkedIn, blir de påverkade och inspirerade av varandra på Facebook-flöde.

  • Din publik finns på Facebook

Utöver antalet Facebook-prenumeranter kommer statistik som ytterligare förstärker dess nytta. Medan 2,7 miljarder konton är aktiva varje vecka eller månadsvis, är 1,8 miljarder konton aktiva dagligen med ett genomsnitt på mer än 40 minuters användning per dag.

  • Avancerad demografisk inriktning

Facebook har en mängd information om sina användare. Du kan dra nytta av detta genom att rikta in dig bara på de personer som mest sannolikt blir dina kunder. Plattformen låter dig ange kriterier som ålder, kön, plats, jobbtitel, bransch, civilstånd och intressen. Du har också möjlighet att filtrera efter anslutningar (till exempel vänner till användare som redan gillar din sida) och beteende, som inkluderar senaste inköp och livshändelser. Ett annat inriktningsalternativ är att använda liknande målgrupper. Dessa består av användare som liknar din nuvarande publik, vilket innebär att det inte finns något behov av att gissa demografi om du saknar denna information.

  • Ominriktning

Ännu ett sätt att nå rätt användare är genom retargeting. Detta gör att du kan rikta dig till användare som tidigare besökt din webbplats, använt din mobilapp eller gett dig deras e-postadress. Eftersom de redan känner till ditt företag är det mer sannolikt att de laddar ner premiuminnehåll, startar en gratis testperiod eller gör ett köp.

  • Facebook reklam analys

Facebook samlar in information om alla sina användare i nästan två decennier. Precis som Google tillåter det marknadsförare att använda insikter med fördelen av ett bredare utbud av datamängd och kvalitet. Skillnaden mellan Facebook och Google är vilken typ av data som samlas in om dess användare. Medan Google kan vara en mer direkt metod för att sälja och marknadsföra produkter kan Facebook använda ett bredare utbud av information om sina användare med en djupare känsla och betydelse. Dessutom har Facebook integrerade verktyg för att mäta avkastningen på flera sätt. ROI mäts med försäljningskonvektioner samt social ROI som mäts av publikens engagemang och lojalitet. Förutom information om intryck, räckvidd och frekvens får du information om gillanden, delningar, kommentarer, sidgillanden och klickfrekvenser. Alla dessa mätvärden är i realtid, så att du kan göra ändringar i dina annonser efter behov.

  • Stöder din organiska strategi

Som nämnts ovan är Facebook ett utmärkt sätt att bygga allmänhetens medvetenhet på ett organiskt sätt och ansluta till alla människor du känner, eller låta dina vänner sprida ditt budskap. Detta kan dock kombineras och förbättras ytterligare genom att betala för räckvidd som kompletterar din organiska strategi, särskilt när du betalar för att öka inlägg. Detta är mest effektivt när du funderar noga över vilka inlägg du kommer att förvandlas till annonser.

Till exempel ger annonser dig den perfekta möjligheten att rikta in dig på specifika användare som kommer att hitta ett visst inlägg hyperrelevant. Det är troligt att en procentandel av dessa användare kommer att dela inlägget, vilket innebär att ditt innehåll blir synligt för fler användare utan att du behöver betala för räckvidd.

Ett annat sätt att öka organisk trafik är att rikta in relevant demografi med inlägg och händelser, som kommer att få gillanden från användare som fortsätter att engagera sig i dina inlägg. När dessa användare har gillat din sida ökar de synligheten för ett evenemang genom att vädja till sina vänner organiskt.

För att veta mer planera ett möte med oss och få en gratis konsultation om ditt företag och råd om hur du utvecklar din onlinestrategi. Vi kommer att höra dina behov och hjälpa dig att utveckla ett lämpligt paket för att ta ditt företag till nästa nivå.