TENDAR INOM E-HANDEL OCH FÖRETAGSNYCKLAR FÖR 2022

e-handel

E-handelsmarknaden fick vissa fördelar när världen stod inför covid-19-pandemin, som påverkade varje sektor av modern ekonomi. Det ökade intresset från säljare att öppna nätbutiker och integrera E-handel. För att bygga en ordentlig strategiplan Ginx media är online företagare intresserade av e-handelstrenderna för 2022-2023. Varje ny online butik måste vara stark och ha fantastiska funktioner.

Trender i näringslivet

Nätbutiksägare arbetar ständigt med en viktig funktion som kallas ”användarkomfort” Det är relaterat till de växande kraven och behoven. Säljarnas hårda arbete och beslutsamhet att behaga köpare är nyckelingredienserna i nya idéer som dyker upp på marknaden.

Varje e-handelstrend är utformad för att göra det enkelt för köpare att köpa produkten snabbt och inte tveka att vänta på att hitta ett bättre erbjudande.

E-handel är utformad för att underlätta kommunikation mellan företag. E-handel är också utformad för att ge intrycket av att faktiskt besöka en butik.

Den här artikeln kommer att diskutera de främsta e-handelstrenderna för 2022. Nätbutiksägare kommer att omedelbart kunna fokusera på dessa trender för att öka sin framgång och framtida inkomst.

 

En webbplats är inte bara viktig, utan flexibilitet och att följa affärstrender 2022 är nyckelfaktorer för framgång.

Videokonsultationer online från försäljningsställena

Pandemin har påverkat e-handeln och startat trenden med videokonsultationer. Säljarna arbetar i försäljningsställena och kommunicerar med kunder därifrån. Regenbogen, Karcher och M.Video var de första som använde denna metod.

Systemet fungerar på detta sätt: En användare ansluter till webbplatsen, söker efter en produkt och lär sig om dess egenskaper. Webbutiksarbetaren kan svara på alla frågor eller ge ytterligare information. Kunder kan också ta en virtuell rundtur i outleten. Erfarenheten har visat att var tredje videokonsultation avslutar affären.

Det är också intressant att notera att videoströmmen visade chefer och säljare som provade kläder så att kunderna kunde se hur kläderna passade.

Videorådgivning kan tillhandahållas av speciella tjänster. Eyezon används ofta för att göra detta. Ägarna måste lägga till en knapp i sin onlinebutik. När knappen har lagts till kan köparen klicka på den för att se chefen. Fönstret kommer att visa en nedräkning så att köparen kan bestämma hur länge han ska vänta. Säljarna kommer att kontakta köparen så snart de är lediga.

Röstchattbotar är ett alternativ till callcenter

Det här alternativet är extremt bekvämt och sänker även kostnaderna. Kvint, ett forskningsföretag, använde röstchattbotar för att analysera fallet. Callcenterkostnaderna var 2 till 3 gånger lägre. Det kanske inte är lätt att skapa en kundkommunikationsmiljö för butiksägare. Om allt går bra kan artificiell intelligens vara en bra lösning för e-handel.

Även om en robot inte kan ersätta en människa, kan den utföra dessa funktioner:

• Support för de vanligaste frågorna

• Telemarketing;

• Korsförsäljning;

• Enkäter till marknadsavdelningen.

Robot kan svara på utgående samtal och erbjuda olika produkter till kunder baserat på ett förberett scenario. Den kan också svara på vanliga frågor på internetbutiken. Artificiellt intellekt är ett sätt att koppla en klient till en arbetare om en bot har svårt att svara på vissa frågor.

Marknadsföringsrobotar kan vara en bra assistent. Röstchatt-baserad artificiell intelligens kan genomföra en undersökning för att fastställa kvaliteten på tjänsten och sedan ge en uppskattning baserad på kundernas åsikter. Företaget kommer då att kunna bedöma kvaliteten på den tjänst de tillhandahåller.

Användning av röstassistent

Röstassistent är en populär trend som många onlineföretag från olika länder följer. Yandex Alice är ett exempel. Den kan användas för att köpa varor på Yandex Market.

Amazon Echo är en populär onlinemarknadsplats i USA. Kunder kan använda den för att köpa varor. Forskning visar att 41 % använder denna funktion. Denna trend växer i popularitet, men det är möjligt att röstassistenter kommer att vara de enda som tar emot beställningar till 2022.

Att optimera plattformen för att stödja denna trend kommer att kräva att du först optimerar innehållet och fokuserar på antalet sökningar.

Om möjligt bör företaget koncentrera sig på utvecklingen av både hemsidan och mobilversionen. Det är också viktigt att verifiera att röstkommandon fungerar korrekt. Det är viktigt att testa röstassistenten noggrant så att slutanvändaren inte har några problem med att köpa varor.

Köp med lätthet och komfort

Webbplatser som är lätta att använda och bekväma för användarna kommer att användas. Det är viktigt att snabbt kunna komma åt hemsidan. Det är inte nödvändigt att göra saker komplicerade. Om det är svårt för kunder att lägga en beställning, kommer de sannolikt att söka efter en annan butik.

Det här är några förslag på hur du kan förbättra din webbplats och göra den enklare:

• Du kan lägga en beställning med bara ett klick

• Gör kassan snabbare

• Använd en välkänd metod för att betala;

• Dataskydd för användare

• Köp direkt från produktsidan

• Erbjud delbetalningar;

• Gör leveranspris och tid synlig.

Miljövaror

E-handel är en del av den globala ekotrenden. Om företaget tilltalar deras hjärtan, kommer medvetna kunder att vara villiga att betala mer. Även om miljövaror är mycket efterfrågade är de också dyrare. Det här är inte bara ord. Vi har data och undersökningar från hbr.org-experterna.

Kunder idag är mer intresserade av att stödja varor som har tillverkats, bearbetats eller sparat miljön. Detta är en sektor som hjälper till att skydda miljön. Denna trend inom e-handel bör vara av intresse för företag 2022. Omarbetade förpackningar kan till exempel användas. Ett annat alternativ är att öka antalet produkter, vilket hjälper miljön. För att locka fler människor kan ett företag vara värd för miljömöten.

Omnikanalförsäljning

Du måste göra dina produkter synliga för potentiella kunder för att få beställningar. För att nå fler människor kan du erbjuda din produkt på flera plattformar. Potentiella kunder kan bestämma var de ska lägga en beställning och vilka villkor de ska göra så att onlinebutiker har blivit en del av vårt dagliga liv. Annonser görs ofta via Instagram och Facebook. En länk till produktsidan finns med i inlägget.

Många köpare idag jämför priser. Kunden väljer den bästa affären om allt är bra. Ibland hittar du en produkt i en butik och söker sedan efter den på nätet. Google finns där för att hjälpa dig.

Chansen att någon besöker butiken är högre om annonsen finns på flera plattformar. Det kan vara svårt att spåra realiseringskanalerna så det är bäst att ha kundbasen och kommunikationsbasen på ett ställe. Denna integration kallas omnikanal.

Ett företag kan påverka sin kundbas genom sociala medier, produktsamlare, sammanhangsannonser och meddelandeaviseringar om det använder olika försäljningskanaler. CRM är det bästa sättet att integrera systemet. Det tillhandahåller lösningar för att hantera kanaler och dataanalys.

Originalförpackning

Vackra förpackningar är efterfrågade. Det är ett attraktivt verktyg som kan locka potentiella kunder. Originalförpackning ökar sannolikheten för att en potentiell kund köper produkten.

Det krävs mycket design för att skapa förpackningar. Det bör associeras med varumärket. Se till att det är både estetiskt och miljövänligt.

Snabba betalningsmetoder

Inkomstökning är möjlig genom att se till att du får omedelbar betalning. Ägare bör erbjuda det snabbaste möjliga sättet att sälja eller ta emot pengar. Detta bör ske medan varumärket är i kontakt med kunden. Det är viktigt att inte förlora ögonblicket av förtroende. Användaren ska kunna betala omedelbart, utan att behöva ändra plattform eller registrera sig.

1C erbjuder en unik betalningslösning. Klienten får en länk i ett dialogfönster, via messenger, sociala medier eller e-post. Länken öppnas av kunden och de betalar direkt. Omedelbar betalning bör inte vara ett problem om beställningen gjordes online.

Customer Relationship Management är inte längre på modet

Kundattraktionsalternativ inkluderar att ta sig ur trenden eftersom de är dyra över tiden. Informationsinsamling används för att ersätta kundrelationshantering. Ett virtuellt porträtt skapas av företagare av sina kunder. Detta porträtt återspeglar deras onlinebeteende. Den kan också användas för att kommunicera med butiken.

CRM-system kan inte ta hänsyn till virtuell aktivitet hos klienter. Det är därför internetbutiker kommer att använda CDP-plattformen 2022.

Customer Data Platform samlar in online- och offlineinformation om kunder. Dessa källor kan variera. CDP analyserar filer i databasen och kan ibland tala om för ägaren när det är bäst att meddela kunderna. Kunden kan ändra resursen.

Ett CRM-system kan användas för att skapa en karta över användardata. Varje åtgärd på en onlinebutik kan visas. Den kan bara samla in data från en källa vid en given tidpunkt.

Kunder som inte köper något på ett tag har förmodligen valt en annan plattform och det är meningslöst att vänta på att de ska komma tillbaka. De kan hitta sin uppmärksamhet igen, men det är nödvändigt att förse dem med rätt verktyg.

CDP-plattformen kan förutsäga när attraktion inte är värt det och vilken reklamkanal som ska användas så att kunderna inte står inför konsumentavskrivningar.

Försäljning direkt till konsument

Direktförsäljning är ett sätt för företag att sälja sina varor direkt till konsumenter. Denna metod kallas D2C (direkt till konsument). Tidigare såldes varor eller tjänster från ett företag till ett annat.

D2C hänvisar till när ett varumärke säljer direkt till konsumenter utan att använda distributörer eller återförsäljare. Detta tillvägagångssätt låter varumärket förstå konsumentens behov. En analys kan göras för att fastställa vilka kommunikationskanaler som kunden använder, från det första mötet till att en affär sluts.

Genom att analysera den nuvarande situationen kan vi se att moderna varumärken inte använder marknadsplatser och inte lägger upp produktkort där. Plattformen har tillgång till auditiv information men delar den inte med leverantören.

Idag finns till exempel inte Nike-produkter på Amazon eller eBay. Enligt företaget har de bestämt sig för att sluta sälja på dessa plattformar och istället fokusera sina ansträngningar på att sälja produkter via deras hemsida.

M-handel

Smartphone-användare är nu de mest aktiva internetanvändarna. Onlinebutiker för mobiltelefoner är en växande trend. Ett virtuellt provrum, till exempel, är en bra idé om resursen är att sälja kläder. Detta gör att användaren kan se hur kläderna sitter på kroppen. Företaget bör överväga att lägga till artificiell intelligens för att göra plattformen ännu mer användbar.

Chatbots är en bra ersättning för konsulter. Det kan hjälpa till med valet av rätt storlek, spåra orderstatus och begära feedback. Dessa funktioner gör det mindre sannolikt att returnera varor.

Det är faktiskt ett mycket effektivt verktyg. Forskning gjord 2020 visade att internetbutiker löper störst risk från den negativa avkastningen. Företagen drabbades av en förlust på 205 000 000 000 USD. Experter uppskattar att den ekonomiska förlusten kan nå 348 000 000 000 USD år 2023. För att undvika detta kan vi använda e-handelstrenderna.

Grön konsumtion: nyckeln till framgång

Folk väljer ofta att spara pengar när det finns en möjlighet. Till exempel säger två tredjedelar att de hellre väntar på en produkt på rea än att betala fullt pris. Användare tvingas dock vara mer försiktiga med sin ekonomi på grund av faktorer som miljövänligheten i produktens produktion, transport och konsumtion.

Statistik visar att 60 % av internetanvändarna är villiga att betala mer för ekoprodukter. Nästan hälften av internetanvändarna vill att varumärken ska göra sin del i miljön och göra det till en högsta prioritet.

Du måste fokusera på ekologin genom att skapa varumärke som är attraktivt och uppfyller konsumentens miljökrav. Utan det kommer efterfrågan på produkten att upphöra.

Användares första blick på paketet är deras paket. Detta visar att förpackningen inte är lika viktig som tillverkningsprocessen eller materialen.

Ett grundläggande problem är användningen av mindre kemikalier och mer naturliga ingredienser i produkter.

Det sista du bör fokusera på när du försöker göra en grön konsumtion är att kunna göra sig av med produkter på ett säkert och ansvarsfullt sätt. Detta gäller både för livsmedelsförpackningar och teknik. Denna trend kommer att fortsätta växa under 2022.

Slutord

E-handelstrender för 2022 är fokuserade på att skapa en trevlig miljö för kunder som ökar deras förväntningar och uppfyller deras behov. Aktuella trender är inriktade på att hitta ett nytt sätt att tillfredsställa kunders behov. De allmänna målen är att automatisera affärsprocesser, arbeta med kunder och kontrollera kanalerna för kommunikation mellan varumärke och användare.

E-handelstrender för 2022 kommer att eliminera kunders tvivel om huruvida de vill köpa produkten online. Dessutom kan nya trender föra nya kunder till marknaden.