search engine marketing - Sökmotorer och marknadsföring

Hur du startar, förvaltar och drar nytta av SEM-evenemang

Den globala tillväxten av digital marknadsföring har lett till en explosion av SEM-evenemang i en bransch som fortfarande är i sin linda. Faktum är att den globala tillväxten av digital marknadsföring har varit så snabb att antalet evenemang för digital marknadsföring var som störst 2013.

I det här blogginlägget kommer du att lära dig mer om de tre primära faserna för att lansera och driva ett evenemang för digital marknadsföring: planering, organisering och förvaltning. Du kommer också att lära dig om de olika typerna av evenemang och vilka typer av evenemang som passar bäst för din bransch.

Vad är ett SEM-event?

Ett SEM-event är en organisations genomförande av en digital marknadsföringskampanj. SEM-evenemang är avsedda att vara evenemang där varumärken och webbplatser exponeras för varandra snarare än möten i butik.

Om ditt företag till exempel vill skapa en digital webbplats för produktgranskning kommer du att skapa ett SEM-event. Du kommer att marknadsföra din webbplats till en stor publik av potentiella kunder, som i sin tur kommer att köpa din produkt.

Du kan skapa ett digitalt evenemang för att lyfta fram specifika produkter, till exempel din nya produktlansering eller fördelarna med din befintliga produkt. Digitala evenemang kallas också för influencerevenemang.

Att planera ett SEM-event är avgörande, eftersom det avgör vilka typer av event du ska skapa. Den första är influencerevenemang, vilket är evenemang där endast de mest inflytelserika personligheterna kan delta.

Du kommer ofta att se dessa som evenemang för social bevisföring, där de utvalda personerna exponeras för ett stort antal potentiella kunder och kan ge positiva omdömen om ditt varumärke.

Du har dock full kontroll över innehållet och formatet för dina evenemang. Du kan bestämma om innehållet ska publiceras på din webbplats, på din blogg eller i ett socialt flöde. Du bestämmer också om du vill hålla ett online-event eller ett online-event på en närliggande plats.

Du kan välja den bästa platsen för dina evenemang, liksom den mest effektiva marknadsföringsstrategin.

Planering av SEM-evenemang

SEM-evenemang omfattar vanligtvis en centraliserad evenemangsplats, samt flera platsspecifika webbplatser där deltagarna kan delta i evenemanget och skriva om det. Du kommer också troligen att ha en webbplats och sidor i sociala medier som kommer att användas av deltagarna.

Vissa evenemang har också live-streams, där en stor publik kan se evenemanget från sitt eget hem.

Vissa evenemang kommer också att ha fotografer och andra fototolkar på plats, som kan ta bilder av evenemanget och dela dem med världen.

Den här typen av innehåll kommer sannolikt att presenteras på din webbplats, blogg och sociala flöden. Ibland kan du besluta att inkludera videor som en del av ditt evenemang, eller ha ett online-segment där människor kan se live-video från evenemanget.

Du är inte heller begränsad till att bara skapa digitalt innehåll. Du kan också skapa tryckt material och till och med ha separata evenemang för media och allmänheten.

Organisera SEM-evenemang

SEM-evenemang hålls online, i butik eller på en avlägsen plats. De är ofta kopplade till och stöds av en plattform för sociala medier, som Instagram eller Twitter. Du kan organisera eller vara värd för dina evenemang internt eller lägga ut dem på en tredje part. Du kan också skapa en egen plattform för evenemangshantering, som Keepass eller Mixpanel.

Du kan välja att välja en förvaltningsplattform, eftersom det finns många fördelar med att låta dina evenemang förvaltas av ett proffs. Du kan välja mellan hantering via Google Apps for Business och Google Apps för Google Home-enheten.

Du kommer troligen också att ha en evenemangskalender, som hjälper dig att hålla koll på dina evenemang och veta när de ska läggas till i din kalender.

Du kan använda dessa verktyg för att skapa ett kalkylblad med alla dina evenemang, samt en översikt över vad som händer vid varje evenemang. Du kan också använda verktygen för att skapa en visuell kalender, som är utmärkt för att hålla reda på händelser och skicka varningar om när de bör läggas till i din kalender.

Du kan använda dessa verktyg för att skapa ett kalkylblad med alla dina evenemang och en översikt över vad som händer vid varje evenemang.

Hantera SEM-evenemang

SEM-evenemang hålls online, i butik eller på en avlägsen plats. De är ofta kopplade till och stöds av en plattform för sociala medier, som Instagram eller Twitter. Du kan organisera eller vara värd för dina evenemang internt eller lägga ut dem på en tredje part. Du kan också skapa en egen plattform för evenemangshantering, som Keepass eller Mixpanel.

Du kan välja att välja en förvaltningsplattform, eftersom det finns många fördelar med att låta dina evenemang förvaltas av ett proffs. Du kan välja mellan hantering via Google Apps for Business eller Google Apps for Google Home-enheten.

Du kommer troligen också att ha en evenemangskalender, som hjälper dig att hålla koll på dina evenemang och veta när de ska läggas till i din kalender.

Du kan använda dessa verktyg för att skapa ett kalkylblad med alla dina evenemang, samt en översikt över vad som händer vid varje evenemang.

Du kan också använda verktygen för att skapa en visuell kalender, som är utmärkt för att hålla reda på evenemang och skicka varningar om när de bör läggas till i din kalender.

Och naturligtvis kan olika SEM-företag

SEM:er är avsedda att vara evenemang där de utvalda personerna exponeras för ett stort antal potentiella kunder. Du kommer dock att ha full kontroll över innehållet och formatet för dina evenemang. Du kan bestämma om innehållet ska publiceras på din webbplats, på din blogg eller i ett socialt flöde. Du bestämmer också om du vill hålla ett online-event eller ett online-event på en närliggande plats. Du kan välja den bästa platsen för dina evenemang, liksom den mest effektiva marknadsföringsstrategin.

Nedan följer några av de mest populära typerna av evenemang inom den digitala marknadsföringsbranschen:

Video: Du kommer förmodligen att se video oftare än någon annan typ av digitalt evenemang, särskilt om det är relaterat till din produkt eller tjänst. Detta är utmärkt för att undersöka din marknad och få ett försprång för att bygga upp en profil för dig själv.

Bild: Du kommer att se bildannonser på de flesta digitala plattformar, och du kommer också att se dem på New York Times, Google och Binance. Om du vill bygga upp varumärkesauktoritet och tjäna gratis produkter är detta ett utmärkt tillfälle att göra det på ett stort sätt.

Text – Du kommer att se textannonser på de flesta digitala plattformar, tillsammans med andra visuella annonser, som Google Search och Bing Ads. Med dessa annonser kan du skapa en varumärkesupplevelse utan att behöva anstränga dig för att sätta upp textannonser på din webbplats eller blogg.

Sammanfattning

SEM-evenemang används av varumärken och företag för att exponera sina kunder för andra varumärken, produkter eller tjänster. Dessa är utmärkta för att bygga upp varumärkesauktoritet och bygga relationer med potentiella kunder.

Den här artikeln är bara ett litet smakprov på de många typer av digitala marknadsföringsevenemang som du kan anordna. Välj rätt typ av digitalt evenemang så kan du skapa en berikande digital upplevelse för dina kunder, varumärken och företag. Du kan läsa mer om våra SEM-tjänster.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.