LinkedIn nätverk och marknadsföring

Precis som alla andra sociala plattformar har LinkedIn reklam sina fördelar med specifik målgrupp. Facebook och Instagram kan dock ha ett bredare utbud, men LinkedIn är det sociala nätverket som lockar yrkesverksamma och affärsinriktad kommunikation.

LinkedIn nätverk​

LinkedIn marknadsföring strategier

GINX media tycker att LinkedIn är det mest lämpliga nätverket för att skapa värden för innovation, utveckling och tillväxt. Vi rekommenderar starkt att du uppdaterar din LinkedIn-profil för att kommunicera med yrkesverksamma och möjliga B2B-partners.

Samarbetspartners

Vi nämnde att LinkedIn är den plattform som tar hänsyn till åsikter från professionella, konkurrenter och möjliga partners. Att hålla koll på branschen, att vara aktiv, lägga upp och uppdatera innehåll kommer att ge engagemang och beundran från branschen.

LinkedIn reklam

LinkedIn är en utmärkt resurs för nätverkande och affärsutveckling. De här marknadsföringsförslagen hjälper dig att bättre utnyttja den sociala medieplattformen.

  • LinkedIn är en social medieplattform som kan användas för att öka varumärkeskännedomen och konsumentrelationerna.
  • Företag som använder LinkedIn kan marknadsföra sig till potentiella kunder och samarbetspartners genom att publicera engagerande innehåll och delta i branschdiskussioner.
  • Med sina professionella kontakter och sitt nätverk kan företagare använda LinkedIn för att öka sin e-postmarknadsföringslista.
  • Den här artikeln är avsedd för företagare som vill använda LinkedIn för att förbättra sina marknadsföringsinsatser och konsumentkontakter.

LinkedIn gör det möjligt att göra en mängd olika saker, från att skapa kontakter och bilda partnerskap till att generera leads och öka varumärkeskännedomen, vilket gör det till ett ovärderligt tillägg till din digitala marknadsföringsstrategi. LinkedIn är, till skillnad från Facebook, Twitter och Instagram, en professionell plattform som är utformad för att hjälpa dig att etablera och stärka affärsrelationer.

Med fler annonsalternativ kan du uppnå dina marknadsföringsmål. På LinkedIn kan du köra en annonskampanj på egen hand med sponsrat innehåll, meddelandeannonser, dynamiska annonser eller textannonser, som alla drivs av Campaign Manager, LinkedIns allt-i-ett-annonseringsplattform.

Med Campaign Manager kan du ställa in en budget, välja mål (klick vs. intryck) och ha fullständig kontroll över kampanjens tidslinje. Dessutom innehåller plattformen ett antal funktioner som är avsedda att hjälpa dig att uppnå dina annonseringsmål.

Det finns fem huvudsakliga steg för att komma igång med LinkedIn-annonsering:

  • Välj ditt mål.
  • Välj dina målgruppskriterier.
  • Välj ett format för LinkedIn-annonser.
  • Skapa en budget och en tidsplan.
  • Optimera och mät din kampanj.

Här är en snabb genomgång av fördelarna med LinkedIn-marknadsföring:

  • LinkedIn har hjälpt 45 procent av marknadsförarna i deras kundanskaffningsarbete.
  • Jämfört med Facebook genererar det 277 procent fler leads.
  • LinkedIn står för 80 procent av alla B2B-leads.
  • Det står också för nästan hälften av all social trafik till B2B-webbplatser.
  • LinkedIn är den mest populära plattformen för att hitta professionellt relevant innehåll, och 91 procent av cheferna använder den.
  • Detta är bara några av många anledningar till varför du bör koncentrera dina ansträngningar på LinkedIn-marknadsföring och optimera varje befintlig strategi.

Kostnaden för LinkedIn-annonsering bestäms av flera faktorer, bland annat målgrupp, kampanjmål och bud. LinkedIn-annonser kostar däremot i genomsnitt 5,26 dollar per klick, 6,59 dollar per 1 000 intryck och 0,80 dollar per sändning. Vill du veta hur mycket det kostar att annonsera på LinkedIn? Fortsätt läsa!

LinkedIn hävdar att tre faktorer påverkar dina annonskostnader på LinkedIn:

  • När du annonserar på LinkedIn konkurrerar du med andra annonsörer om att få din annons synliggjord. Om du riktar dig till en målgrupp med hög efterfrågan kan du räkna med högre kostnader till följd av målgruppens värde och den ökade konkurrensen om målgruppens uppmärksamhet.
  • Bud: Ditt bud påverkar också kostnaden för din LinkedIn-annons. Detta beror på att du visserligen aldrig kommer att överskrida ditt bud, men du kommer att betala en del av det. Eftersom auktionsvinnaren betalar en cent mer än den näst högsta budgivaren i LinkedIns annonsauktion.
  • Ad relevanspoäng: Annonsrelevanspoäng är extremt viktigt när det gäller LinkedIns annonskostnader. Eftersom LinkedIn vill visa relevanta och engagerande annonser för sina användare kan du spara pengar om du har en hög annonsrelevanspoäng.

Annonserat innehåll

Sponsrat innehåll, även känt som inbyggda annonser, visas i din målgrupps LinkedIn-flöde oavsett om de bläddrar på mobilen eller datorn. För att skilja dessa annonser från vanligt innehåll kallar LinkedIn dem för ”marknadsförda”.

Du kan använda LinkedIn-karusellannonser, annonser med enstaka bilder eller videoannonser för att annonsera med sponsrat innehåll.

Meddelanden från sponsorer

Med Sponsrade meddelanden (tidigare känt som Sponsored InMail) kan du annonsera direkt i LinkedIn-medlemmarnas inkorgar.

Tänk bara på att LinkedIn har en månatlig gräns för hur många medlemmar som kan ta emot en Sponsored Message-annons. En medlem i din målgrupp kommer till exempel inte att se en av dina annonser mer än två gånger under en kort tidsperiod.

Medan 89 procent av konsumenterna föredrar att företag kommunicerar med dem via meddelanden, är det för närvarande endast 48 procent av företagen som kommunicerar med kunder och potentiella kunder på detta sätt.

Annonser i text

Annonser i text visas längst upp och till höger i LinkedIns skrivbordsflöde och är ett bra alternativ om du vill generera starka leads från en professionell demografisk grupp.

Med tanke på att 58 procent av marknadsförarna säger att förbättrad leadsgenerering är ett av deras främsta mål för digital marknadsföring kan LinkedIn Text Ads vara ett kostnadseffektivt sätt att kasta ett brett nät.

Annonser som ändras dynamiskt

Dynamiska annonser visas i LinkedIns högra räls och talar direkt till målgrupper genom personalisering. När en dynamisk annons visas i en medlems flöde reflekteras deras personliga information, till exempel deras foto, arbetsgivarens namn och jobbtitel, tillbaka till dem.

Medlemmarna kan dock ändra sina inställningar för att dölja dessa uppgifter om de tycker att annonserna är för personliga.

I en tid då företag av alla storlekar måste investera där det är viktigast, är siffrorna övertygande för LinkedIn: det fungerar, det är pålitligt och det når ett brett spektrum av B2B-publikgrupper.

  • LinkedIn har över 774 miljoner medlemmar från mer än 200 länder och territorier samt över 55 miljoner företag. (LinkedIns interna uppgifter) Yrkesverksamma personer ansluter sig till LinkedIn i en takt av nästan tre per sekund. (Interna uppgifter från LinkedIn)
  • Varje månad interagerar LinkedIn-medlemmar med sidor mer än 1 miljard gånger. (Interna uppgifter från LinkedIn) LinkedIn har 2,9 miljoner grupper, inklusive bransch- och intressegrupper, företags- och universitetsalumni-grupper samt yrkesföreningar. (Interna uppgifter från LinkedIn)
  • Under föregående år distribuerade 96 procent av B2B-marknadsförarna innehåll via LinkedIn. Juli 2020 (Content Marketing Institute)
  • På LinkedIn betalar 80 procent av B2B-marknadsförarna för sitt innehåll. Juli 2020 (Content Marketing Institute)
  • LinkedIn är ett av de tio snabbast växande varumärkena i världen. (2019, BrandZ)

LinkedIn, världens största yrkesnätverk online, är av naturliga skäl B2B-fokuserat. Det är där professionella relationer skapas, karriärer startas och affärer ingås. Därför är plattformen nästan allestädes närvarande som en kanal för innehållsmarknadsföring för B2B-marknadsförare, och den dominerar landskapet för sociala medier.

De största fördelarna med att använda LinkedIn för ditt företag ligger i dess kompetens som ett socialt nätverk som skapats för affärs- och marknadsföringsinteraktion. Plattformen i sig är byggd för att koppla samman yrkesverksamma med varandra, yrkesverksamma till företag och företag till företag.
De fördelar som företag har av LinkedIn är främst möjligheten att få kontakt med rätt yrkesverksamma och andra företag. Med det sagt finns det också stora fördelar med att använda LinkedIn för att marknadsföra idéer och kampanjer till en mer smal och målinriktad publik. Det finns till exempel många LinkedIn-användare som inte är aktiva på andra sociala nätverk. Detta innebär att den kulturella normen är annorlunda, och i förväg har den nödvändiga innehållskänslan på LinkedIn ett distinkt syfte.

Låt oss nu komma till artikelns kärna: hur man marknadsför sig på LinkedIn. Även om du kan skapa din egen marknadsföringsstrategi för LinkedIn kan de här förslagen fungera som inspiration för dina kampanjer. Kolla in dessa sju marknadsföringstips för plattformen.

  • Förbättra din profil.
  • Skapa innehåll som ger ett mervärde.
  • Involvera dina anställda.
  • Skicka ut skräddarsydda InMail
  • Använd funktionen Matched Audiences för att köra annonser.
  • Använd rika medier för att få ett större genomslag.
  • Använd analysdata för att ge bränsle åt dina ansträngningar.

LinkedIn-annonser kan vara en bra investering om du kan hålla dig till den rekommenderade budgeten och om du har en tillräckligt stor affärsstorlek för att generera en positiv avkastning på investeringen. LinkedIn-annonser genererar vanligtvis leads av hög kvalitet och ger fler nischade målinriktningsalternativ, vilket gör dem till en idealisk lösning för majoriteten av B2B-företag.

Om den föreslagna budgeten och den längre försäljningscykeln verkar skrämmande kan du överväga andra alternativ, till exempel Google pay-per-click (PPC) med retargeting eller Facebook, i stället för att investera i LinkedIn.

Det finns tre olika budalternativ för LinkedIn-annonser:

  • Kostnad per klick (CPC): Du betalar när folk klickar på din LinkedIn-annons. Detta är ett utmärkt alternativ om du vill driva värdefull trafik till din sida och tjäna leads.
  • Cost-per-impression (CPM): Med den här modellen betalar du för varje 1000 intryck. När människor ser din annons betalar du för att de ser den, men inte interagerar med den. Målet med den här typen av annonser är att öka varumärkeskännedomen.
  • Kostnad per sändning (CPS): CPS är en annan prismodell som är tillgänglig för ditt företag. Denna modell används när du skickar information via sponsrade InMail. Med den här formen av annonsering går din information direkt till leads i deras LinkedIn-postlåda.